Litteraturens playboy channel

Jag känner att det är dags att jag gör en lite mer generell genresågning nu. Det kommer säkerligen att bespara mig en massa tid. I stället för att behöva sitta framför datorn och hytta med näven i luften för mig själv varenda gång jag gör en sågning så kan jag helt enkelt såga ett helt koncept på en gång.


Så dagens bokbål är:


TANTSNUSK


Boken som i detta fall fick igång mig är Catharina Ingelman-Sundbergs "Brännmärkt". Jag har någon form av Aspergerdrag som gör att jag helt enkelt inte kan lägga ifrån mig en bok när jag väl börjat läsa den, men i det här fallet var jag tvungen att göra ett undantag när jag kom till sidan 73 och stycket:

"Anne satt tillbakalutad och njöt av musiken medan hon betraktade Mattis säkra handlag med stråken och de små lustiga danssteg som han tog mellan omkvädena. Han har en vacker kropp, tänkte hon, även om den inte är särskilt manlig. Visserligen var han en simpel gycklare, men hon önskade att han skulle komma och sätta sig bredvid henne igen. Hon rodnade inför sina egna tankar."

Där slutade jag läsa. Det var helt enkelt för plågsamt.


I detta fall borde jag redan från början ha anat att det rörde sig om tantsnusk. Texten på baksidan löd ju trots allt: "Brännmärkt - en fängslande berättelse om en ovanlig kvinna och den dramatiska kampen mellan tyskar och svenskar i det medeltida Stockholm." Med andra ord en bok med lite sådär fint historiskt tema så att tantsnuskarna kan skylla på att de är historieintresserade när de egentligen bara vill ha smygporr. Men eftersom jag inte är särskilt smart så tänkte jag ge den en chans. Och nu sitter jag här och hytter med näven för mig själv igen. (Man kan i och för sig få reda på mycket om en bok bara av att läsa recensionerna på baksidan med lite mer kritiska ögon. I detta fall kom de två positiva kommentarerna från Tranås-Posten och Nerikes Allehanda, medan det lite mer ironiskt syrliga kom från Svenska Dagbladet...)


När det gäller tantsnusk så ser jag det lite som de där porrfilmerna som görs i två versioner. En hardcoreversion och sedan en exakt likadan där de har klippt bort de (för en porrfilm) mer väsentliga bitarna. Man får se huvuden och kroppar röra sig men inget mer. Så då sitter man alltså och kollar på en film med kass musik, dåliga skådisar, värdelös story, pinsam dialog och man får ÄNDÅ inte se något kött.


Om man vill ha romantik, varför köper man då inte bara en helt vanlig roman med romantik i? Och vill man ha sex, varför köper man sig då inte bara ren erotisk litteratur? Varför sitter man och går igenom 178 delar av nån jobbig sörja om trollkarlar och häxbränning bara för att var femtonde sida få läsa nåt taffligt och otillfredsställande försök till sexskildring.


Så i det här fallet uppmanar jag faktiskt folk att ta en liten titt på baksidestexten för att undvika eventuella felköp:

"En fängslande berättelse om en ovanlig kvinna och maktkampen mellan....." STOPP! TANTSNUSK! "Kriget närmar sig Vanaheim. Gårdar bränns och plundras av asar som trängt in i landet österifrån. Prästinnan Freja reser till....." NEJ sa jag! TANTSNUSK! "Silje lämnar Trondheim då hennes familj dött i pesten. Ensam vandrar hon utan mål från staden..." NEJ, NEJ och åter NEJ! "Ingelhelm, i Herrens år 814. En liten flicka födds en svinkall vinternatt. Hon växer upp under svåra och brutala förhållanden....." NEEEEEEEEEEJ!!!


I rest my case.

PS. Och om ni någonsin skulle råka få tag på en bok som innehåller orden: "Hans länder värkte efter henne", så släng bort den så fort som möjligt och se till att tvätta händerna (och helst ögonen) noga med svinto innan ni rör någon annat.


Kommentarer
Postat av: Anna S

Haha, historisk tantsnusk är nästan den värsta!

Som hela Grottbjörnens folk-serien, där stenålderslivet bara är en ursäkt för att få beskriva bisarrt utdragna och sunkiga sexscener på björnfällar. Där är det väl inte bara värkande länder, utan också vibrerande manslemmar och skälvande kroppsdelar hit och dit. Det värsta är att jag läste flera av de där böckerna när jag gick i mellanstadiet, fatta vad screwed upp sexualsyn det kunde ha gett mig!

2009-02-26 @ 16:45:02
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok
Postat av: Koma

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!!

2009-02-26 @ 16:53:02
Postat av: Maria

Haha. :D

2009-02-27 @ 13:59:50
URL: http://www.vildvittra.se/bokblogg
Postat av: Kicki

ha ha, brukar få boktips och böcker i present ibland av vänner, inga namn nämnda, men just dessa vänners boktips är alltid "tantsnusk" å när jag sedan påpekar det, så minns det inte alls från boken. När de är flera sidor om håriga bringor och mans lemmar. Dom tycks ha missat dessa sidor. Dessa böcker är knappast upphetsande!

2009-03-04 @ 11:51:32
Postat av: jeanette

Ja gillar verkligen att du fokuserat dig på att bränna böcker. Sjukt underhållande.

När de gäller tantsnusk vet du nog vad jag anser.

Men de är sjukt kul att läsa sånt här ändå :)



Tumme upp

2009-03-08 @ 14:07:36
Postat av: Lisa

Har precis upptäckt din blogg, och detta inlägget får mig att defenitivt besöka den igen!

2009-05-14 @ 19:25:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0