Damned if I do and damned if I don’t

Läste just Joe Hills En Hjärtformad Ask. Och eftersom boken, om än inget mästerverk, faktiskt tilltalade mig så ägnar jag inte mer tid och energi åt själva innehållet. Däremot har jag funderat en del över författaren själv. Killen föddes alltså 1971 som Joseph Hillstrom King, son till självaste skräckmogulen Stephen King. Och valde vid släppet av sin första bok pseudonymen Joe Hill. Och det är ju här man börjar fundera lite på hans motiv. Självklart lär det väl vara aningens jobbigt att som ung författare, OCH son till en av världens mest kända skräckförfattare, faktiskt ge sig in på samma genre. Men samtidigt är han väl inte så korkad att han inte tror att folk inte kommer att skriva om honom under hans rätta namn. Han är ju inte precis någon hemlighet. Så om han nu valt en pseudonym för att inte åka snålskjuts på sin pappa även om exakt alla vet vem han är så får han ju en hiskelig massa cudos i vilket fall. Nu framstår han ju liksom som en cool kille som inte vill åka snålskjuts på sin kända farsa även om han naturligtvis gör det ändå eftersom varenda recension självklart nämner att han är Stephen Kings son. Och förstorar det ÄNNU mer eftersom han valt ett annat namn.

Nåja. Nog om detta. Jag har ju lovat att inte beröra välskrivna böcker. Jag kan därfär glädja mina ack så få, och troligen lätt sinnesrubbade läsare, med att jag under den senaste tiden plöjt igenom ett stort antal böcker, varav oroväckande många var av mycket tvivelaktig kvalite. Jag ska genast sätta igång med att recensera några av dem. Återkommer....

PS. Jag tackar även för de tips jag fått och lovar att med brinnande iver kolla upp dem.


Kommentarer
Postat av: Anna S

Jag gillade också "En hjärtformad ask"! Som du skrev var den väl inget mästerverk, men underhållande ändå.

2009-02-24 @ 18:22:03
URL: http://evilkitten.blogg.se/bok/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0